Właściciele garaży i miejsc postojowych mają czas do 15 stycznia na złożenie deklaracji
Jeśli chcemy płacić mniejszy podatek za miejsce postojowe, to do 15 stycznia musimy złożyć odpowiednią deklarację. Obniżka stawek będzie dotyczyć osób, które wcześniej płaciły podatek według innej stawki, niż za mieszkanie. Nowa kwota podatku za garaż lub miejsce postojowe może być o kilkadziesiąt procent niższa od poprzedniej.
Od początku 2025 roku obowiązują nowe przepisy podatkowe dotyczące stawek podatku od garaży w budynkach mieszkalnych. Dla sporej części właścicieli takich miejsc postojowych zmiana będzie oznaczać obniżkę podatku od nieruchomości.
Dwie różne stawki za ten sam typ nieruchomości
Do tej pory stawki były zróżnicowane, co zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Jeżeli miejsce postojowe nie stanowiło odrębnej własności, to obowiązywała niższa stawka podatku od nieruchomości. Właściciele płacili podatek zgodnie ze stawką obowiązującą dla nieruchomości mieszkalnej.
Jeśli miejsce postojowe stanowiło odrębną własność, to jego właściciel musiał się liczyć z wyższymi wydatkami. Taki parking był zaliczany do kategorii budynków pozostałych, przez co wysokość podatku była nawet kilkukrotnie wyższa.
W 2025 roku maksymalna stawka podatku od nieruchomości dla lokali mieszkalnych wynosi 1,19 zł za metr kwadratowy. Stawka dla lokali niemieszkalnych może wynieść nawet 11,48 zł za metr kwadratowy. Należy przy tym pamiętać, że w obwieszczeniu Ministra Finansów podane są górne progi. Ostateczną wysokość podatku od nieruchomości uchwalają poszczególne gminy i może on być niższy od maksymalnego.
Wysokość podatku jest uzależniona od powierzchni nieruchomości, która w przypadku miejsca postojowego nie przekracza zazwyczaj kilku metrów kwadratowych. Zmiana przepisów będzie odczuwalna szczególnie w przypadku osób, które są właścicielami większej liczby miejsc postojowych.
Obowiązek złożenia deklaracji
Aby skorzystać z niższej stawki podatku, bez dodatkowych późniejszych formalności, musimy złożyć deklarację IN-1. Składamy ją w odpowiednim urzędzie podatkowym, czyli w urzędzie miasta lub gminy, na której terenie znajduje się dana nieruchomość.
Deklarację możemy złożyć w formie tradycyjnej w urzędzie, wysłać pocztą lub złożyć elektronicznie np. korzystając z ePUAP. Na złożenie druku informacyjnego o nieruchomości mamy czas do 15 stycznia.
Na podstawie danych zawartych w deklaracji urząd naliczy nam podatek, według odpowiedniej stawki i, jak co roku, prześle nam informację o wysokości opłaty.
Opcja dla spóźnialskich
Aby uniknąć dodatkowych formalności, powinniśmy dostarczyć do urzędu dokument w wyznaczonym terminie. Jeśli nie zdążymy, urząd prawdopodobnie naliczy nam podatek według starej, a więc wyższej stawki.
W takim przypadku powinniśmy złożyć w urzędzie odwołanie, na podstawie którego urząd ponownie przeliczy wysokość podatku i prześle nam korektę wysokości składki.